Sunday, September 03, 2006

H4ck3rs..

Watcha!! Ari ni aku gi International Hacking Competition 2006 kat UiTM Shah Alam. Actually event ni stat ari Sabtu. Tapi smalam aku tak pegi. bdk2 ni la yg citer kat aku, berbaloi gi sana. 'Talk' dia interesting.. sesuai la utk sape2 buat topic security utk final project. so, kbetulan aku buat pasal firewall, whay not aku pegi..

Event ni dibuat 2 ari. For 1st day, 'Computer Forensic Challenge Participants' competition.. 2nd day, 'Capture The Flags Participants' competition.. pertandingan ni sbenarnye utk hackers2 kat Malaysia. so, byk la yg nak cube try test masuk. Mane taknye, hadiah lumayan beb! (ye ke lumayan, aku pun tak tau ape adiahnye.. wakakaka!!) tpkan aku tgk mcm sume bdk IPT jer.. Uitm, UTM, UIA, USM, KUKUM, MMU, UTP, dan byk lg la.. aku pun lupe. UniKL pun ade gak kot.. tp sbb lupe bawak laptop, so penyertaan dibatalkan.. huhu.. (xde la.. ade je masuk cume aku tak kenal sape orgnye)

aku smpat pegi dgr 1 forum bertajuk "Hacking n Regulatory".
Ahli Panel: Amir (Uitm), - dia ni hacker yg dah kene cekup 4 kali
Adli (IIUM) - dia ni System Administrator. pastikan system tak kene hack..
Shamsul (MCMC). - dia ni bhgn law, org yg tangkap hacker.


Dlm byk2 diorg ckp tu, aku paling minat time si amir ni bg speech. bkn sbb dia pandai ckp, tp sbb citer yg dia bgtau mcm mane dia boleh jd hacker. (tu yg interesting tu) alasan nye simple je, sbb dia bosan tak de buat ape, so dia hack la mane2 security. cukup simple.. antara security yg dia penah masuk, ipt2, Jabatan2 kerajaan, dan yg terbaru... dia stop jap. sbb dah 4 kali kene cekup. tp last speech tu dia ade bgtau yg skang ni dia boleh gune kad credit free.. beli brg online, topup, cume fly gi oversea je blum lg.. wahh!! ni kire dah jd penjenayah ni. penjenayah cyber.. dia siap buat pengakuan lagi.. pergh aku tgk muke si shamsul (MCMC) tu dah lain macam. kalo nak diikutkan, dia boleh tgkap si amir tu. ye la, dia ade kuase ape.. tp disebabkan waktu tu forum terbuke, dia buat do no je la.. heheh.. aku tgk si amir tu, sempoi je orgnye. pakai slack n tshirt. pastu bdk diploma plak tu. so, 'don't judge a book by its cover'.

huh.. ngantuk dah. dah la tu.. aku nak gi jepun jap. (tidur..) zzzzzzzzz...

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...