Thursday, July 16, 2009

Motivasi Perniagaan : Sanggup | Komitmen | Percaya

Semakin hari semakin byk ilmu perniagaan yg aku pelajari. Betul lah kata org bijak pandai, kalau kawan dgn org positif akan positif, kawan org negatif, akan jadi negatif. So, bila aku bergaul dgn org bisnes, mmg byk ilmu bisnes yg aku dapat. Ok, ilmu yg aku nak kongsi hari ini berkaitan dengan tajuk: sanggup, komitmen percaya.

Menurut Madek, (my mentor).. Utk berjaya dlm perniagaan, 3 perkara penting ini perlu ada. Tak kesah la apa jenis perniagaan pun, anda pasti berjaya.

1. Sanggup
2. Komitmen
3. Percaya

1. Sanggup
Sanggup yg beliau maksudkan ialah.. sanggupkah anda meninggalkan rutin harian anda seperti tgk 'Keliwon' tiap malam khamis? Sanggupkah anda x pergi ke kenduri kahwin sahabat anda semata utk menjalankan bisnes? sanggupkah anda memujuk dan memberi alasan kepada ibu bapa anda utk blk ke KG. semata2 utk bisnes? Sanggupkan anda bersengkang mata hingga lewat malam utk bisnes? sanggupkah??

2. Komitmen
Komitmen adalah sesuatu effort yg sangat dititik beratkan. Memberi komitmen terhadap sesuatu perkara adalah satu jaminan kejayaan. Setiap usaha yg dilakukan bersungguh2 akan memberi kejayaan berlipat kali ganda.

3. Percaya
Kepercayaan terhadap sesuatu perkara adalah penting. Dengan 'Percaya', sesuatu matlamat pasti akan tercapai. Percaya memboleh kan kite mengatasi pelbagai rintangan dan halangan sblm kite beroleh kejayaan.

ps: Goodluck pada semua..

6 comments:

  1. i like this statement... thumbs up

    ReplyDelete
  2. yup!! anyway, thanks for the comment.

    ReplyDelete
  3. Aku doakan semoga ko berjaya pitt,
    Aku sokong 99% matlamat ko pitt.
    1% lagi aku dengki+terharu dgn usaha ko.

    Walaupun aku jarang sembahyang n banyak wat dosa, tapi aku tetap nak doakan untuk ko pitt.

    "Ya Allah, Sesunnguhnya kawanku ini hamba yang lemah, tetapi matlamat dan cita-cita nya amat besar dan tiada sesiapa yang mampu menolong dirinya kecuali Mu, Ya Allah. Hanya dengan izin dan keredhaan Mu, tunjukkanlah jalan yang benar untuk kawanku, Mohd Hafiz untuk berjaya dalam hidup di dunia dan akhirat. Berkatilah setiap rezeki dan ilmunya. Amin."

    Teruskan usaha pit.
    Semoga nanti kalau ko dah berjaya@kaya , insyallah ko jadi org yg dermawan dan murah hati pitt.

    -ex-housemate mawar-

    ReplyDelete
  4. alamak! sape plak '-ex-housemate mawar-' ni.. salah bg komen kot. aku x duk mawar. huhu.. ape2 pun tq atas doa tu.. amin!!
    aku pun doakan ko berjaya dgn ape yg ko buat.

    ReplyDelete
  5. same like naid,i like ur statement....walau pun sy bekerja mkn gaji ngan kerajaan tapi sy ader citer2 tuk berniaga..mak ngan ayah saya besarkan kami adik beradik ngan duit hasil dari berniaga nasi lemak...sy pun kebetulan termasuk dlm blog ni..sy doakan usaha anda akan berjaya,gud luck n cayo cayo k..terus up date ur blog k...>budak chomel<

    ReplyDelete
  6. aku percaya dengan pegangan nie sbb aku dah cuba da Allhamdulillah hasilnya sungguh bermakna

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...